تیتر یاب جدیدترین مطالب و اخبار فارسی

(ره) در کلام بزرگان جهان

مطلب با عنوان (ره) در کلام بزرگان جهان از وبسایتهای مرجع دریافت و با درج لینک مستقیم منبع آن نمایش داده شده است. در صورتیکه مطالب نمایش داده شده شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



(ره) در کلام بزرگان جهان

درخواست حذف اطلاعات
: بخشهایی از مهمترین ویژگی های شخصیتی راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفکران آزاد ش جهان می خوانید.

14
رسانه ها


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و شه های تابناک رحمه الله بزرگ جهان در عصر حاضر و پدید آورنده مهم ترین حادثه قرن بیستم کاری بس دشوار است.
با اینکه تا به حال مقالات و کتاب های بسیاری در این زمینه نوشته شده است، در معرفی شخصیت کامل آن رادمرد جهان به پایان راه نرسیده ایم، بلکه هنوز برای شناخت کامل هویت آن شخصیت فرزانه راهی دراز در پیش داریم .
حضرت (ره) به عنوان فقیهی ژرف نگر و حکیمی دمند و سیاستمداری دور ش و عارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات های شبانه و توکل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی کران عرفان و معنویت متصل گردد. به همین دلیل دست ی به افق شه های این شخصیت عظیم برای شمندان اگر غیر ممکن نباشد، آسان نخواهد بود.
مؤمنان علیه السلام در مورد شخصیت چنین مردانی می فرماید: "هجم بهم العلم علی حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، واستلانوا مااستوعره المترفون. و انسوا بمااستوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلی. اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه، آه آه، شوقا الی رؤیتهم; آنان با نور دانش به حقیقت ادراک و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته اند و آنچه را که بر افراد رفاه طلب دشوار می نمود راحت و آسان گرفته و با آنچه که نا آگاهان از آن بیم داشتند مانوس شدند. با بدن هایی ه ن دنیا گشتند که روح های آن ها به [قله های رفیع] عالم ملکوت پیوند خورده است. آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت کنندگان مردم به سوی دین اویند. آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم! . (1) "
در این مجموعه بر آنیم که بخش هایی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفکران آزاد ش جهان بخوانیم:
سخن را با روایتی مشهور که عده ای از بزرگان معاصر آن را با شخصیت حضرت رحمه الله تطبیق نموده اند آغاز می کنیم: هفتم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: "رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق، یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف و لایملون من الحرب و لایجبنون و علی الله یتوکلون والعاقبة للمتقین; مردی از اهل قم [به پا می خیزد و] مردم را به حق [و حمایت از آن] فرا می خواند. گروهی به گرد او می آیند که مانند قطعه های آهن هستند، تندبادهای [حوادث و مشکلات] آنان را متز ل نمی کند و از جنگ خسته نمی شوند و [از چیزی] نمی ترسند و بر خداتوکل می کنند. پیروزی نهایی از آن پرهیزگاران است. (2) "
* (ره) سازنده تاریخ معاصر
مصطفی ایوب، دانشمند مسلمان یی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در تامبل در مورد کبیر انقلاب ی ایران می گوید:
"بنده معتقدم که تاریخ، رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا او فردی بود که هم نبوغ و هم نبوغ دینی داشت. درست است که به عنوان یک مفهوم ی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی رحمه الله به این مفهوم تفسیر دیگری دادند که معصوم علیه السلام از طریق علمایی که فقیه اند نقشی در حکومت دارد و آن علماء نایبان علیه السلام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی که عصر علیه السلام بیان کرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود. بنده معتقدم که از جمله مهم ترین تاثیرات نهضت رحمه الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت ی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت ی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب الگویی برای های ی جهان گردید.
من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود. (3) "
* اثبات بطلان نظریه "دین افیون ملت ها "
فهمی هویدی مصری نویسنده مشهور رو مه "الاهرام " ، مجله "المجله " و رو مه "الشرق الاوسط " می گوید:
"باید گفت: که به طور کلی ذهن انسان از بیان دستاوردهای عاجز است ولی می توان آن ها را در بندهای ذیل خلاصه کرد:
1- اعتبار بخشیدن دوباره به ملت ایران و متوقف نمودن دشمنی و بی حرمتی به شخصیت مذهبی آنان که رژیم گذشته ایران درصدد بی ارزش آن بود.
2- ایشان گفته هایی چون "دین عنصری است افیون ملل و عامل خمود و سستی " را رد د و ثابت نمودند که اگر از دین به درستی استفاده شود عنصری فعال و مؤثر در برانگیختن ملت هاست.
3- رحمه الله پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع ی را در جهان معاصر محقق ساختند.
4- در مقابل قوای استکبار جهانی با قدرتی عظیم قد علم د و در مقابل ایشان سکوت ن د.
5- در چهارچوب افکار مذهبی به پیروزی بزرگی دست یافتند و آن، تشکیل حکومتی جدید پس از سال ها انتظار بود و این دستاورد از اهمیت خاصی برخوردار است. (4) "
* اهتمام ویژه به حفظ یت نظام
ادریس کتانی نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب می گوید:
"به عقیده من مهم ترین کار رحمه الله حفاظت از ی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده ام برای شما بازگو کنم.
من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهای ی و با دست خالی استعمار 130 ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پایان دادند. اما بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، سوسیالیست ها مسلمانان را کنار زدند و حاکمیت خود را بر مردم تحمیل د. زیرا انقلاب مردم ی الجزایر کادر ی ی نداشت. همان روزها، درست چند روز پس از پیروزی، "تیتو " ، "ناصر " و "نهرو " به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست بودن مبارزات مردم را اعلام کنند. ولی نکته مهم در انقلاب ی ایران، اصرار رحمه الله بر ی ماندن حکومت بود. رمز موفقیت هم در این بود که با تکیه بر مردم مسلمان، گروه های مقاومت تشکیل داد و از نیروی انقل آنان کمک گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامی و ، حکومت را از دست مسلمانان بگیرند. تشکیل مردمی، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از کادرهای ی و مقاومت در ی ی باعث شد تا غربی ها در تحلیل های خود دچار ش ت شوند.
بعد از پیروزی انقلاب ی ایران، یکی از افرادی که برای بررسی و دیدار از انقلاب ایران به کشور شما سفر کرد، یک دادگستری مغربی و دبیر کل حزب اتحاد سوسیالیستی مراکش بود که در بازگشت نوشت: "انقلاب و ی به نحوی است که غربی ها حتما در مورد آن نمی توانند تئوری های درستی ارائه کنند. "
فرصت را غنیمت می شمارم و اعلام می کنم که کتاب ها و نظریات زیادی از علمای ی علیه رحمه الله دیده ام - چه در داخل و چه در خارج ایران - اما به عنوان یک عالم دینی اذعان می کنم که همه آن ها یا به خاطر جمود شه است و جهل به مسائل ، یا دگم شی در مسائل ی عامل آن ها بوده است، که به هر حال نظریات معتبری ارائه نکرده اند. رضوان خداوند بر او باد. (5) "
* 79 ساله و ارتباط عمیق با نسل جوان
آقای احمد هوبر از شمندان مسلمان اهل سوئیس می گوید: "هنگامی که من از سال 79- 1978 (57- 1356) به مطالعه درباره رحمه الله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه رحمه الله اولین مذهبی در قرن ماست که انقل را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، و فرهنگی را در خود جمع کرده بود. تمام انقل ون قرن ما نظیر لنین، مائوتسه تونگ یا آ ف هیتلر و موسولینی! یک انقلاب و اجتماعی را به وجود آوردند; اما چون آنان بویی از مذهب نبرده بودند، راه و روش هایشان امروزه کهنه شده و طرفدارهایشان به پایان خط رسیده اند، ولی رحمه الله اولین مذهبی است که دین، سیاست و فرهنگ را یک جا به کار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.




منبع : http://ebrahimezaman.ParsiBlog.com/Posts/18/امام خميني (ره) در کلام بزرگان جهان/